maanantai 14. helmikuuta 2011

Raitasukat


Nämä sukat neulottuani on pakko todeta: Onneksi olen naimisissa! Sen verran heikosti tuli keskityttyä, ja se näkyy neulejäljessä. Sukkia koristavat niin kutsutut tikapuut, puikkojen vaihtumiskohtaan muodostuvat pystysuuntaiset löyhien silmukoiden rivit, joita naimaraidoiksikin kutsutaan. Kuulemani mukaan nimitys juontuu siitä, että käypäsen miniän tuli osata neuloa sukkansa ilman moisia raidoituksia. Joten onneksi olen naimisissa. Voin kuvitella miten anoppini, armoitettu sukanneuloja, tuhahtelisi näitä tarkastellessaan. Että ei sitten vieläkään saatu miniää tähän taloon.  


Olen jo pitkään haikaillut omia Norosta neulottuja raitasukkia, mutta jostain syystä ne ovat jääneet tekemättä. Kaksi eriväristä kerää neuloutui yllättävän harmonisiksi raidoiksi. Silti värit tahtovat hyppiä silmille. Olen tällä haavaa mieltynyt neutraalimpaan, maanläheisempään värimaailmaan. Mutta ei se haittaa. Onpahan sukat. Jos ne vaivaavat, neulon uudet. Tai neulon joka tapauksessa.    

5 kommenttia:

Ellimelli kirjoitti...

Raidat on aina niin kivoja! Minullakin on hinku tehdä raitasukat, langatkin olisi, mutta en saa aloitettua (tietenkään, kun kaikki vapaa-aika menee täällä netissä notkumiseen).

outi kirjoitti...

Mulla on kans työn alla Noro sukat. Jospa mä nyt saisin puhtia tehdä loppuun ne. Nää sun sukat näyttää kyllä tosi hienoilta. Mitkä värit sulla noissa on?

Sanni kirjoitti...

Mukavan näköiset sukat! Tuohon aikaisempaan kulutuspostaukseen: aikaisemmin mekin ostimme sukset ja muut vastaavat vermeet käytettynä. Nyt kun poikia on kolme, niin esikoiselle tulee ostettua ko. kamppeet uusina, jotta ne samat kestäisivät kaikkien kolmen käytössä...

Minna kirjoitti...

Ellimelli, raidat puikoille vaan! Niissä on kyllä jotain.

Outi, noi värit on S188 ja S95. Violetit ja mustat tulivat ensimmäiseltä, aniliinit, persikat ja hempeät jälkimmäiseltä kerältä, ja molemmilta yllättävän paljon vihreää.

Sanni, kiitos näkökulmasta tuohon kulutusasiaan, vaikka se onkin sama kuin omani. Tai ehkä juuri siksi ;)

helena kirjoitti...

Hienot sukat ja selitykset, en ollut aikaisemmin tuollaista kuullutkaan! Musta tuntuu, että olen kohta Suomen ainoa neuloja, jolla ei vieläkään ole raitasukkia!